8. |
Hajónagyságok |
A szállítás gazdaságosságát jelentős mértékben megszabja, hogy a rakományokhoz mennyire igazodó nagyságú, befogadóképességű járművek állnak rendelkezésre. Felismerve e megállapítás fontosságát, a magyar hajózás rugalmasan alkalmazkodott a keresletekhez; úgy alakította ki áruszállító hajóparkját, hogy ennek a fontos követelménynek megfeleljen. Az al-dunai viszonylatban a toló-, illetve toló-önjáró hajózás jelenti továbbra is a leggazdaságosabb hajózási módot. |
A felső-dunai forgalomban a Duna-Majna csatorna 1992-es megnyitása után felszínre került fuvarpiaci lehetőségek az 1300-1600 tonna hordképességű önjáró hajókkal aknázhatók ki a legkedvezőbben. Az önjáró hajók számának jelentős növelése folyami hajózásunk fejlesztésének egyik kiemelt feladata. Jellemzésül: egy 1500 t hordképességű áruszállító hajó 38 db vasúti kocsival vagy 50 db kamionnal helyettesíthető. |